Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@14:31:54 GMT

اکران آنلاین مکمل سینما است نه جایگزین آن

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۲۳۵۷۷

اکران آنلاین مکمل سینما است نه جایگزین آن

یک کارگردان فیلم‌ کوتاه بیان کرد: تجربه خوبی در اکران آنلاین داشتم اما اکران آنلاین می‌تواند مکمل خوبی باشد و هنوز سینما و اکران با سالن تاریک و پرد ه نقره‌ای معنا پیدا می‌کند و پس از آن اکران آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد.

فیلم‌کوتاه «فشن» که روایتی در سبک و فضایی انتزاعی دارد، درباره شخصیتی به نام افشار است که هر ماه فشن‌شوی زیرزمینی به راه می‌اندازد اما این‌بار با چالشی روبه‌رو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فردین انصاری کارگردان این فیلم‌کوتاه که در بسته نوروزی «فیلم‌بازی» به صورت آنلاین اکران شد، در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که ساخت فیلم‌های کوتاهِ ژانر محور با وجود تعداد کم آن‌ها پاسخ خوبی برای نشان دادن میزان اهمیت پرداختن به ژانر در این گونه سینمای است، گفت: همین تعداد اندکِ فیلم‌های ژانرمحور، ثابت کرد که می‌توان و لازم است بر ژانرهای گوناگون در فیلم کوتاه تمرکز و سرمایه‌گذاری کرد؛ پس این امر میسر و شدنی‌ است اما آن‌قدر هم راحت نیست که تصور کنیم در یک بازه زمانی کوتاه به سینمایی با تنوع ژانر می‌رسیم.

این کارگردان با بیان اینکه پرداختن به ژانر در فیلم‌کوتاه بر رشد و گسترش کمی و کیفی این حوزه از سینما تاثیرات مثبتی دارد، گفت: شما ترجیح می‌دهی بنا بر سلیقه یا اصلا احوال آن لحظه خود انتخاب کنی که فیلمی در حوزه سینمای اندیشه ببینی یا یک فیلم کوتاهِ اکشن یا یک فیلم نوآر و این تنوع ژانر نه تنها برای مخاطب مفید است، بلکه برای فیلم‌ساز و برای سینما بلند هم درس بزرگی است. بهتر است اینطور بگوییم که پرداختن به ژانر در فیلم‌کوتاه باعث می‌شود توجه و استقبال مخاطب بیشتر شود، فیلم‌سازها به چالش کشیده شوند و دیگر هرکس از راه برسد با ساختن یک فیلم رئال با دوربین روی دست، خودش را فیلم‌ساز قرن نمی‌داند. همینطور می‌توانند تجربیات متفاوت و مفیدی در فیلم‌سازی و ژانر داشته باشند و سوما با این تفاسیر سینمای بلند هم درس بزرگی از سینمای کوتاه می‌گیرد تا تکانی به خود بدهد؛ چرا که آینده سینمای بلند هر کشوری رابطه مستقیمی با جریان فیلم کوتاه همان کشور دارد.

فردین انصاری

این فیلم‌ساز که پیش از این نیز با فیلم کوتاه «فشن» در بسته اکران آنلاین «شام آخر» حضور داشته است در ادامه درباره دستاوردهای اکران آنلاین فیلم‌کوتاه بیان کرد: به نظرم دستاورد آنچنانی نداشته که بگوییم اکران آنلاین چه‌ها کرد، اما می‌توانم بگویم اتفاق بسیار مفیدی بوده و شاید در یک بازه زمانی بلند در صورت تداوم و در صورتی که آن اتفاق مفید تبدیل به یک رویه اثرگذار و جدانشدنی از سینما بشود، آنوقت بگوییم این یک دستاورد بوده‌ است.

وی افزود: شخصا تجربه خوبی در بحث اکران آنلاین داشتم؛ این فرصت را داشتم که فیلمی در یک بسته اکرانِ ویژه به‌صورت سراسری با تبلیغات استاندارد و درست داشته باشم. از  طرفی هم تجربه اکرانِ تک‌فیلم را بدون هیچ تبلیغاتی داشته‌ام؛ در مجموع فکر می‌کنم اکران آنلاین می‌تواند مکمل خوبی باشد اما نمی‌تواند جایگزین خوبی باشد. هنوز سینما و اکران با سالن تاریک و پرده نقره‌ای معنا پیدا می‌کند و پس از آن اکران آنلاین می‌تواند کمک‌کننده باشد. نمی‌دانم با این سرعتِ پیشرفت تکنولوژی و علم،آینده این سینما و این شکل نمایش فیلم‌ها در سالن تاریک چه می‌شود. وقتی سکونت انسان در مریخ با شکلی متفاوت از سکونت در زمین مطرح می‌شود، آیا آینده سینما هم همچنان به‌همین شکل باقی می‌ماند؟! آیا همچنان ما در مریخ و در کهکشانی دیگر بر سُنتِ سالن تاریک و پرده نقره‌ای باقی می‌مانیم؟ نمی‌دانم شاید آینده اتفاقا در اختیار همین اکران آنلاین یا اصلا شیوه‌ای که تصورش را هم نمی‌کنیم باشد.

کارگردان فیلم کوتاه «ماجان» در انتها و در رابطه با شناسایی و بازشناسایی فیلم‌کوتاه و جایگاه آن، به مخاطبان، چنین گفت: برای شناسایی و بازشناسایی فیلم‌کوتاه هیچوقت هیچ فکری نکرده‌ام، نمی‌دانم، شاید این بحث بعد از فیلم خوب ساختن توسط فیلم‌سازان به مدیریت فرهنگی ما برگردد؛ به تبلیغات درست و اصولی، به زیرساخت‌های آموزشی و کارکرد سینما و هنر در زندگی آدم‌ها، به هر چیزی که فکر می‌کنید درست است. به چیزهایی که در کشورمان حداقل تا امروز ندیدیم و برایش اراده‌ای نداشتیم.

فیلم‌کوتاه «فشن» به‌نویسندگی و کارگردانی فردین انصاری یکی از شش فیلم کوتاهی بود که در بسته اکران آنلاین نوروزی انجمن سینمای جوانان ایران«فیلم‌بازی»، فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در پلتفرم‌های وُدیو، هاشور، تیوال به نمایش درآمد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انجمن سينماي جوانان ايران اکران آنلاین می تواند سالن تاریک فیلم کوتاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۲۳۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همواره قبل از اکران فیلم‌های سینمایی، تماشاگران بر اساس پیش‌بینی‌های خود نسبت به کیفیت اثر تولید شده و فضاسازی پیشینی که پیرامون فیلم وجود دارد، در روز اول پرده از آن استقبال کرده و به سینما می‌روند. البته استقبال روز اول اکران قطعا ملاک مفیدی جهت ارزیابی اقبال مخاطب به آثار نیست، اما این مولفه می‌تواند از ابعادی قابل توجه باشد.

به گزارش هنرآنلاین، در همین راستا شاه بودیم که فیلم مست عشق در نخستین روز نمایش عمومی خود، یک رکوردشکنی سهمگین از خود به جای گذاشت و توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند.

مجموع فروش این فیلم برای روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. ساعت ۵ عصر تا ساعت ۲۳:۵۹ دقیقه جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶، ۴۲ هزار مخاطب داشت و از آنجایی که این فیلم تا ساعت ۴ بامداد روز شنبه، اکران فوق‌العاده داشت، توانست سرجمع ۵۸ هزار مخاطب داشته باشد.

مست عشق در شرایطی این عنوان را در میان آثار یک دهه اخیر از آن خود کرده که احتمالا توانسته رکورد نمایش روز نخست سینمای پس از انقلاب را نیز بشکند که این ادعا با توجه به در دسترس نبودن آمار دقیق تعداد مخاطبان روز نخست فیلم‌های دهه‌های ۶۰ تا ابتدای ۹۰، نمی‌تواند چندان دقیق باشد.

طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بوده‌اند که آمار خوبی از خود به جای گذاشته‌اند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.

دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.

245245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902764

دیگر خبرها

  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • «نمایش» به اکران آنلاین رسید/ «تیر خلاص» به فرانسه
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • درام و فانتزی ژانر فیلم‌های هشتمین پاتوق فیلم کوتاه شدند